Warning: file_exists(): open_basedir restriction in effect. File(/usr/local/share/GeoIP/GeoIP.dat) is not within the allowed path(s): (/usr/home/abmis/domains/ckkl.2ap.pl/public_html:/tmp:/usr/share:/usr/local/share/pear:/dev) in /usr/home/abmis/domains/ckkl.2ap.pl/public_html/administrator/components/com_coalawebtraffic/helpers/location.php on line 180 Wydawnictwa

Centrum Kształcenia Kadr Lotnictwa Cywilnego Europy Środkowo-Wschodniej Politechniki Śląskiej

Statystyki

8.png9.png0.png7.png3.png
Dzisiaj86
Wczoraj188
Tygodniowo431
Miesięcznie2145
Razem89073

Ile osób jest online?

4
Online

15-08-18

Menu użytkownika

Logowanie

Leksykon okladkaZ przyjemnością informujemy, iż ukazał się "Prawno-techniczny leksykon lotniczy z akronimami" - pierwszy na polskim rynku wydawniczym naukowy leksykon zawierający podstawowe definicje i akronimy (w językach polskim i angielskim) używane w transporcie lotniczym. Publikacja została wydana pod patronatem Polskiego Klubu Lotniczego, firmy AIRCOM oraz Katedry Technologii Lotniczych Politechniki Śląskiej. Cena za 528 stron lotniczych definicji i skrótów wynosi jedynie 35 zł.

"Prawno-techniczny leksykon lotniczy z akronimami" zawiera podstawowe skróty i definicje z zakresu terminologii prawniczej, technicznej i operacyjnej. Uwzględnia przy tym treści dokumentów powszechnie stosowanych w lotnictwie takich, jak: załączniki do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, podręczniki ICAO, ustawę Prawo lotnicze wraz z aktami wykonawczymi, akty prawne Unii Europejskiej, dokumenty EASA, Eurocontrol, ECAC i IATA.

Książka składa się z dwóch części. Część I stanowi zestawienie 1081 podstawowych pojęć w języku polskim i angielskim oraz ich definicje. W części II znalazły się natomiast uzupełniające terminologię akronimy (ponad 10 tysięcy) oraz ich rozwinięcia. W obu częściach treści ułożono według alfabetu lotniczego, który wygląda następująco: ALFA – A, BRAVO – B, CHARLIE – C, DELTA – D, ECHO – E, FOXTROT – F, GOLF – G, HOTEL – H, INDIA – I, JULIETT – J, KILO – K, LIMA – L, MIKE – M, NOVEMBER – N, OSCAR – O, PAPA – P, QUEBEC – Q, ROMEO – R, SIERRA – S, TANGO – T, UNIFORMA – U, VICTOR – V, WHISKEY – W, X-RAY – X, YANKEE – Y, ZULU – Z. W skład zespołu redakcyjnego weszli: Tomasz Balcerzak, Andrzej Fellner, Radosław Fellner, Mariusz Osowski, Eugeniusz Piechoczek, Paweł Szarama oraz Piotr Uchroński.

Cena za aż 528 stron lotniczych definicji i akronimów wynosi jedynie 35 zł. Dystrybucją zajmuje się sponsor wydania "Prawno-technicznego leksykonu lotniczego z akronimami" -  firma lotnicza AIRCOM. Zgłoszenia zakupu (adres wysyłki, dane do faktury, liczba sztuk) prosimy przesyłać na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. W tytule przelewu należy wpisać: Wpłata za sprzedaż wydawnictwa "Prawno-techniczny leksykon lotniczy z akronimami", sztuk ___ (wstawić liczbę sztuk), adresat: Aircom sp. z o.o. Numer konta: 08-1240-1095-1111-0010-0926-7199. Należy doliczyć koszty przesyłki w zależności od formy i wybranego dostawcy.

W numerze 95. "Zeszytów Naukowych Wydziału Transportu Politechniki Śląskiej - Scientific Journal of Silesian University of Technology. Series Transport" ukazały się artykuły współpracowników Centrum oraz pracowników Katedry Technologii Lotniczych. Wszystkie artykuły można pobrać ze strony http://sjsutst.polsl.pl/sjsutst_vol95.html

W Zeszycie nr 95 znalazły się następujące artykuły:

- Tomasz BALCERZAK, "An examination of aviation accidents in the context of a conflict of interests between law enforcement, insurers, commissions for aircraft accident investigations and other entities",

 - Henryk JAFERNIK, Andrzej FELLNER, Magdalena MROZIK, Kamil KRASUSKI, "Results of aircraft positioning tests in post-processing using the GNSS",

Wszystkie artykuły można pobrać ze strony http://sjsutst.polsl.pl/sjsutst_vol95.html


MeteorologiaZapraszamy do zapoznania się z najnowszą książką pt. "Meteorologia w transporcie" autorstwa JAFERNIK H., FELLNER A., FELLNER R. Opracowanie składa się z 3 części. Pierwsza (rozdziały 1-17) jest poświęcona meteorologicznym warunkowym wykonywania lotów. Zawarto w niej odstawowe definicje. Druga część (rozdziały 18-23) zawiera charakterystykę meteorologicznych warunków lotu. W trzeciej części (rozdziały 24-29) dokonano oceny meteorologicznych warunków lotu na podstawie wtórnej analizy map synoptycznych. Każdy rozdział wieńczą zamiast podsumowania proste pytania i problemy sprawdzające wiedzę i zrozumienie przedstawionego materiału. Ostatnią, czwartą część poświęcono zadaniom i ćwiczeniom.

Książkę będzie można nabyć wkrótce w księgarni Wydawnictwa Politechniki Śląskiej.

Ze wstępu:

Zależność działań różnych gałęzi transportu” drogowego, szynowego, lotniczego czy morskiego od pogody jest ogólnie znana. Wiadome jest, że mgły, silne opady, burze, turbulencje, oblodzenie, niskie chmury są ciągle zjawiskami atmosferycznymi, które utrudniają i w wysokim stopniu komplikują technikę kierowania autem, sterowania statkiem morskim lub pilotowania statkiem powietrznym. Pogoda niekiedy uniemożliwia wykonywanie operacji transportowych, a także realizację niektórych zadań związanych z przemieszczaniem osób, towarów czy zwierząt. Zmusza często do zmiany czasu rozpoczęcia plano¬wanych zadań. Występujące w rejonie warunki atmosferyczne determinują decyzje dowódców, dotyczące na przykład wysokości lotu, ugrupowania bojowego, sposobu ataku celu, a także rodzaju możliwych do użycia środków ¬rażenia. Pogoda może pozytywnie lub negatywnie oddziaływać na bezpieczeń¬stwo, rytmiczność, a także efekty ekonomiczne szkolenia lotniczego. Jest więc ważnym elementem operacyjno-taktycznej sytuacji powietrznej. Realizacja zadań lotniczych przebiegać będzie pomyślniej, jeżeli dowódca decydujący o locie, a także załoga statku powietrznego mieć będą dokładne informacje o stanie i przewidywanych zmianach pogody w rejonie bazowania i na trasach lotu, a także w okolicy celu. Muszą oni także zdawać sobie sprawę z wpływu stanu atmosfery na lot statku powietrznego i planowane zadania lotnicze. Rzeczą naturalną jest, że lotnik najlepiej zorientuje się w sytuacji meteorologicznej przed wykonaniem zadań w powietrzu, jeżeli samodzielnie dokona analizy informacji o warunkach atmosferycznych, na podstawie map pogody i dokona ich lotniczej interpretacji. W czasie lotu zaś pilot spotykając się z takim czy innym zjawiskiem pogody oceni jego znaczenie i wybierze optymalne rozwiązanie, jeżeli będzie znał przyczyny powstania tego zjawiska i rozpatrywał je nie w sposób odosobniony, lecz w związku z ogólną sytuacją meteorologiczną, z którą zapoznał się przed lotem. Istotne dla skutecznego działania lotnictwa są więc umiejętności personelu latającego w sferze analizy i oceny meteorologicznych warunków lotów, zarówno prowadzonej na podstawie map synoptycznych, jak też obserwacji i orientowaniu się w pogodzie z zewnętrznych jej oznak, przede wszystkim z zachmurzenia.

zeszytylogArtykuły pracowników Katedry i współpracowników Centrum pojawiły się w  czasopiśmie  "Problemy Transportu i Logistyki" nr 1/2016 (33) (dawne Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Problemy Transportu i Logistyki).


W numerze "INNOVATION, SAFETY AND SECURITY IN AIR TRANSPORT" znalazły się artykuły:

- Andrzej Fellner – “Business case” activities in aviation. Evidence from research at Katowice airport

- Tomasz Balcerzak – The airline industry in 2050 

- Katarzyna Chruzik, Karolina Wiśniewska, Radosław Fellner – Analysis of external sources of hazards in civil air operations

Zapraszamy do lektury:  http://www.wzieu.pl/zn/PTIL33/PTIL33.pdf


 

Wykonywanie lotów IFR i podejść według PBN.Na rynku wydawniczym ukazała się książka "Wykonywanie lotów IFR i podejść według PBN" autorstwa FELLNER A., FELLNER R., JAFERNIK H. Celem opracowania jest wyjaśnienie i przybliżenie Czytelnikowi w sposób możliwie kompletny, spójny i uporządkowany procedur, przepisów oraz podstaw wiedzy potrzebnej do wykonywania lotów według wskazań przyrządów (Instrumental Flight Rules - IFR). Prezentując problematykę wykonywania lotów IFR scharakteryzowaliśmy odbywającą się w transporcie lotniczym transformację – dotyczącą implementacji nawigacji obszarowej opartej na wymaganiach charakterystyk (Performance Based Navigation - PBN), która wprowadza istotne zmiany podczas wykonywania lotów (VFR, IFR).


Książkę można nabyć w Wydawnictwie Politechniki Śląskiej oraz współpracujących z nią księgarniach http://www.wydawnictwopolitechniki.pl/Wykonywanie-lotow-IFR-i-podejsc-wedlug-PBN;s,karta,id,1760