Warning: file_exists(): open_basedir restriction in effect. File(/usr/local/share/GeoIP/GeoIP.dat) is not within the allowed path(s): (/usr/home/abmis/domains/ckkl.2ap.pl/public_html:/tmp:/usr/share:/usr/local/share/pear:/dev) in /usr/home/abmis/domains/ckkl.2ap.pl/public_html/administrator/components/com_coalawebtraffic/helpers/location.php on line 180 Studia stacjonarne

Centrum Kształcenia Kadr Lotnictwa Cywilnego Europy Środkowo-Wschodniej Politechniki Śląskiej

Statystyki

8.png5.png1.png2.png2.png
Dzisiaj46
Wczoraj171
Tygodniowo890
Miesięcznie3122
Razem85122

Ile osób jest online?

1
Online

21-07-18

Menu użytkownika

Logowanie

NAWGACJA POWIETRZNA (Wydzial Transportu)

Zapraszamy na nową specjalność na Wydziale Transportu Politechniki Śląskiej w Katowicach - Nawigacja powietrzna. Specjalność tą mogą wybrać studenci po drugim roku studiów dziennych na kierunku TRANSPORT. Sa to studia II stopniowe.

Przedmioty specjalnościowe :

    • Prawo lotnicze i procedury ATCI – krajowe i międzynarodowe prawo lotnicze, praktyczne zastosowanie dokumentów normatywnych
    • Ogólna budowa statków powietrznych – budowa, przeznaczenie oraz parametry techniczno-eksploatacyjne płatowca, instalacji, wyposażenia elektrycznego, zespołów napędowych, awaryjnego wyposażenia statku powietrznego.
    • Osiągi i planowanie lotu – masa i wyważenie statku powietrznego, czynniki wpływające na ciężkość i możliwości załadowcze oraz bezpieczeństwo lotu
    • Meteorologia – prawa dotyczące atmosfery ziemskiej oraz podstawy teoretyczne związane z budową atmosfery, poznanie cyrkulacji okołoziemskiej i wynikających z niej zjawisk i zagrożeń, znaczenie chmur i mgieł w lotnictwie
    • Nawigacja – ogólne zasady nawigacji, magnetyzm i busole, nawigacyjne parametry lotu, nawigacja zliczeniowa.
    • Procedury operacyjne – standardy i procedury operacyjne statków powietrznych
    • Zasady lotu – aerodynamika poddźwiękowa, bezpieczne przemieszczanie statku powietrznego
    • Łączność /frazeologia lotnicza- łączność lotnicza oraz umiejętność podejmowania właściwych działań w przypadku utraty łączności
    • Człowiek, możliwości i ograniczenia – czynniki determinujące sprawne działanie i ograniczające zagrożenia zdrowotne dla pilotów
    • Współdziałanie w załodze - zasady bezpiecznego zachowania na pokładzie, wykorzystanie wyposażenia bezpieczeństwa, wyposażenia ratowniczego samolotu oraz osobistego załogi i pasazerów
    • Seminarium dyplomowe
    • Praca dyplomowa

    W trakcie studiów studenci odbywają praktyki w MPL Katowice- Pyrzowice, na lotnisku w Mielcu oraz innych organizacjach i instytucjach lotniczych.

    Absolwenci specjalności ”Nawigacja powietrzna” uzyskują przygotowanie do pracy inżynierskiej i badawczej w zakresie:

    • eksploatacji statków powietrznych
    • zarządzania ruchem lotniczym
    • podstaw organizacji i zarządzania firmami lotniczymi
    • eksploatacji naziemnych i pokładowych systemów nawigacyjnych
    • prowadzenia prac badawczych w zakresie wyznaczania procedur lotniczych
    • inżynierii ruchu statków powietrznych
    • badania i planowania niezbędnej infrastruktury lotniczej

Specjalnoć ukierunkowana jest zarówno na ksztacenie personelu naziemnego, jak i w kierunku pilotażu.
Więcej informacji na temat zasad rekrutacji :
Dziekanat : tel. 32 603 4352 lub na stronie www.polsl.pl w zakladce rekrutacja
........................................................................................................................................

  MECHANIK LOTNICZY

Przedmioty, realizowane w ramach specjalności, podczas dwustopniowych studiów :

  • Podstawy aerodynamiki
  • Aerodynamika, struktury i systemy samolotów tłokowych
  • Aerodynamika, struktury i systemy śmigłowca
  • Aerodynamika, struktury i systemy samolotów turbinowych
  • Standardowa obsługa samolotów
  • Przepisy i procedury lotnicze
  • Napędy lotnicze
  • Śmigło
  • Meteorologia
  • Lotnicze silniki turbinowe i tłokowe
  • Aerodynamika, urządzenia i systemy statku powietrznego
  • Czynnik ludzki w lotnictwie
  • Systemy satelitarne w transporcie
  • Systemy instrumentów elektronicznych technik cyfrowych
  • Aviation english
  • Prawo lotnicze
  • Seminarium dyplomowe
  • Praca dyplomowa

Intencją Wydziału jest doprowadzenie studentów – absolwentów do najwyższej kategorii - C „inżynier obsługi hangarowej” z upoważnieniem do poświadczania obsługi hangarowej dużych statków powietrznych (minimalny wiek 21 lat). Oprócz wykształcenia i wiedzy teoretycznej, mechanik lotniczy powinien udowodnić odpowiednie dla kategorii C licencji, doświadczenie w obsłudze technicznej statku powietrznego. Praktykę może zdobyć tylko w certyfikowanych organizacjach obsługowych jako tzw. praktykant, jednak każda czynność wykonana przez studenta musi być poświadczona przez mechanika posiadającego odpowiednie uprawnienia. Stąd też w trakcie studiów, przewidziane są praktyki w certyfikowanych ośrodkach lotniczych, stacjach obsługowych.

Absolwenci specjalności ”Mechanika lotnicza” uzyskują przygotowanie do pracy inżynierskiej i badawczej w zakresie obsługi hangarowej statków powietrznych:

  • uzyskanie z przedmiotów specjalistycznych oceny od 4 wzwyż, umożliwia ich uznanie (zaliczenie) podczas egzaminu teoretycznego na licencję mechanika w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego (ULC);
  • rzetelne odbywanie, zaplanowanych praktyk w certyfikowanych ośrodkach i stacjach obsługowych, stanowi podstawę do ubiegania się o licencję w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego (ULC);
  • w zależności od zainteresowań, możliwe jest wcześniejsze uzyskiwanie licencji w niższych kategoriach i podkategoriach: A – mechanik obsługi (A1 - samoloty z silnikami turbinowymi, A2 - samoloty z silnikami tłokowymi, A3 - śmigłowce z silnikami turbinowymi, A4 - śmigłowce z silnikami tłokowymi),  B: B1 – technik mechanik (B1.1 - samoloty z silnikami turbinowymi, B1.2 - Samoloty z silnikami tłokowymi, B1.3 - śmigłowce z silnikami turbinowymi, B1.4 - śmigłowce z silnikami tłokowymi) B2 – technik awionik.

Możliwe jest rozszerzanie licencji o dodatkową kategorię lub podkategorię, zgodnie z PART-66 .