Warning: file_exists(): open_basedir restriction in effect. File(/usr/local/share/GeoIP/GeoIP.dat) is not within the allowed path(s): (/usr/home/abmis/domains/ckkl.2ap.pl/public_html:/tmp:/usr/share:/usr/local/share/pear:/dev) in /usr/home/abmis/domains/ckkl.2ap.pl/public_html/administrator/components/com_coalawebtraffic/helpers/location.php on line 180 POBIERZ bezpłatną aplikację "DRONE safety Checklist"

Centrum Kształcenia Kadr Lotnictwa Cywilnego Europy Środkowo-Wschodniej Politechniki Śląskiej

Statystyki

1.png0.png4.png2.png4.png1.png
Dzisiaj117
Wczoraj327
Tygodniowo1851
Miesięcznie5639
Razem104241

Ile osób jest online?

4
Online

19-10-18

Menu użytkownika

Logowanie

checklist1Lot bezzałogowym statkiem powietrznym (BSP), potocznie nazywanego dronem, z założenia może dać wiele radości i wrażeń z latania lub stanowić źródło dochodu. Aby było to możliwe, konieczne jest zapewnienie sobie i otoczeniu bezpieczeństwa. Część zagrożeń można wyeliminować jeszcze przed startem poprzez zaznajomienie się z aktualnymi przepisami i weryfikację stanu technicznego sprzętu. Pomocna w tym zakresie może okazać się lista kontrolna - "DRONE safety Checklist" Katedry Technologii Lotniczych. Francuzi mają swoje 10 zasad latania dronamiAmerykanie „safety pre-flight checklist”, a Polacy? Od dziś także mają swoją listę kontrolną VLOS, ale za to o wiele bogatszą - zachęcamy do jej pobrania!

Wychodząc naprzeciw nowym wymaganiom prawnym dot. listy kontrolnej opracowaliśmy aplikację "Drone safety checklist". Zawarliśmy w niej najważniejdze aspekty bezpiecznego latania eliminując potrzębe noszenia wydrukowanych list kontrolnych. Mam nadzieję, że ta prosta aplikacja poprawi Państwa komfort pracy oraz zwiększy radość i bezpieczeństwo użytkiwania dronów. Dla bezpieczeństwa i dobrej zabawy startuj zawsze po sprawdzeniu listy kontrolnej  - poleca aplikację jej współautor dr Adam Mańka z Katedry Technologii Lotniczych Politechniki Śląskiej.

Prosta aplikacja w systemie Android, która wyeliminuje konieczność noszenia ze sobą dodatkowych "papierów". Co więcej, lista jest zgodna z międzynarodowymi zalecaniami ICAO Cir 328 Unmanned Aircraft Systems (UAS), opublikowanego w ubiegłym roku Manual on Remotely Piloted Aircraft Systems (RPAS) czyli Doc 10019, a także Załącznika 19 ICAO "Safety Management Systems" i ICAO Doc 9859 "Safety Management Manual". Aplikacja jest skierowana do operatorów wykonujących zarówno rekreacyjne, jak i komercyjne operacje UAV oraz do ośrodków szkolących - jako materiał dydaktyczny. Aplikacja ma rozmiar - 1,5 M i jest przeznaczona na smartfony z systemem Androida 1.6 i nowsze. Zachęcamy do pobrania!

 Deklarujemy systematyczne uwzględnianie Państwa uwag! - dodaje dr Mańka. Będziemy wdzięczni za wszelkie uwagi i komentarze przysyłane na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Miło nam poinformować, że opracowana lista kontrolna już znalała uznanie części środowiska "droniarzy" i ukaże się także w najbliższym numerze "Magazynu Drony".

"Dla bezpieczeństwa i dobrej zabawy startuj zawsze po sprawdzeniu listy kontrolnej"

checklist3

 

Drony podbijają serca (i rynki)

Działania podejmowane przez Katedrę Technologii Lotniczych i Centrum Kształcenia Kadr Lotnictwa Cywilnego Europy Środkowo-Wschodniej wpisują się w światowy trend wykorzystywania UAV w coraz to nowych obszarach działalności człowieka. Rynek bezzałgowych statków powietrznych (produkcja i usługi) rozwija się niezwykle dynamicznie. Jeszcze w 1997 r. budowano i rozwijano konstrukcje 76 typów RPAS. W 2012 r. ta liczba wzrosła już do 400. Badanie przeprowadzone w 2009 r. na zlecenie Komisji Europejskiej wykazało, że w 20 krajach UE (w tym Polsce) 168 producentów oraz instytucji badawczych produkuje lub prowadzi badania i prace rozwojowe nad 320 modelami i typami lekkich (do 150 kg) systemów bezzałogowych statków powietrznych [1]. Na świecie można obecnie rozróżnić co najmniej 2115 różnych rodzajów modeli i typów RPAS, z cze-go 591 w Europie [2]. Co więcej, szacuje się, iż rynek UAV jest wart 6,4 mld dol., a do 2024 r. niemal podwoi się do 11,5 mld. dol.

Przypominamy, że Katedra Technologii Lotniczych dysponuje dronem wykonującym operacje z zakresu monitoringu, pomiarów, detekcji i badań. Istnieje możliwość wykorzystania go podczas prac naukowo-badawczych. Przykładem jest współraca z Międzynarodowym Portem Lotniczym KatowiceWychodząc naprzeciw oczekiwaniom środowiska lotniczego, Katedra Technologii Lotniczych wraz z ITWL organizuje kursy na OPERATORÓW BEZZAŁOGOWYCH STATKÓW POWIETRZNYCH - "PRAWO JAZDY NA DRONY (VLOS i BVLOS). Zapraszamy także do zajrzenia na stronę Katedry Technologii Lotniczych poświeconą bezzałogowym statkom powietrznym.

    • Źródła:
    • 1. Hearing on Light Unmanned Aircraft Systems, Directorate-General Energy and Transport. Brussels 2009.
    • 2. Dane za: RPAS Yearbook: The global perspective. 13th edition, 2015.